на русский

כיתוב על מצבה – צוואתו הרוחנית של המנוח

אנו מספקים שירותי חידוש שיפוץ וגינון מצבות במרחב בתי העלמין של גוש דן

(השירות ניתן על בסיס חודשי או חד פעמי)

לפרטים חייגו:
03-381-8956

או השאירו פרטים:

כיתוב על מצבה הוא זיכרון חרוט בלב המשפחה. אין ספק שהנושא הרגיש הזה נוגע לכולנו בלב, אם אנחנו יודעים שמילים לפעמים יכולות לחדור עמוק פנימה – כשמדובר על מילים החרוטות על מצבת היקרים לנו מכל. מדובר על תחושה עמוקה של געגועים, רגש עמוק שנכנס ללא שום מחסומים, עמוק עמוק פנימה, לתוך הנשמה.
מילים יכולות להציף רגשות, מילים יכולות לגרום לנו לבכות. מילים יכולות לחמם לנו את הלב ולהציף בנו מפל של רגשות מעורבים. אולי זו הסיבה העיקרית שאנו מקדישים מחשבה כל כך עמוקה לנושא הזה של כיתוב על מצבה.
אני חושב שאם היו נותנים לנו לבחור כמה מילים על החבר הקרוב שלנו כיום. על מי מהמשפחה הקרובה שלנו שעוד נמצא בחיים. אנו נצליח לדבר יחסית די בקלות… ולתאר בצורה חיובית את הקרובים שלנו בכמה מילים, ולפעמים גם לספר סיפורים היסטוריים ומרגשים, קצת דברים שיכולים להצחיק ולהעלות חיוך.

אך כשמדובר על קרוב משפחה שלנו. על חבר קרוב או אפילו על שכן שהיינו בקשר טוב איתו – פתאום המילים נעתקות מעצמן. איך שמילה אחת קטנה שלפני רגע יכולנו לספר בקלות כה רבה. הפכה להיות אתגר עצום ולפעמים משתק עד דמעות חונקות.

כשאנחנו מדברים על אדם שאינו בין החיים ונפטר לבית עולמו, אנחנו מדברים על חיים שלמים. אנחנו מדברים על עולמות מתוקים שיצר, על רגעים נפלאים שהשאיר. על דורות שלמים שהולכים בדמותו ועוד המון רבדים עמוקים שאפילו אין לנו תחילה של מושג איך לתאר אותם… כל אלו הופכים את אתגר כיתוב על המצבה למשהו הרבה יותר מעמיק וכזה שהולך להשפיע על המשך חיינו. בכל ביקור בבית העלמין ובכלל בחיים שלנו הלאה.

כיתוב על מצבה זה לא רק מילים – זה דבר עצום שחיים שלמים עמלו עליו

הכל יודעים כי אדם משאיר אחריו את מה שהשיג ובנה. כמובן לא את הדברים הגשמיים. הכסף והנכסים ישארו אולי עוד כמה עשרות שנים, ויום אחד אולי אף יאבדו.
אבל המעשים הטובים של האדם, החינוך המשובח של ילדיו, המילים הטובות שפיזר בעולם הזה. הם אלה שמקנים לו בניין לעולמי עד ומשאירים בלב שלנו פינה חמה שלעולם תישמר. כשאנו ניגשים למלאכת בחירת המילים, למלאכה המיוחדת של כיתוב על מצבה. אנו עומדים בפני מעמד מרגש שמזכיר לנו חיים שלמים של אדם אותו חווינו בכל השלבים החשובים ביותר בחיינו.

זה יכול להיות כל כך מדהים לפעמים לגלות אנשים שלא דיברו הרבה בחייהם. אנשים שהיו עסוקים בעיקר בעשייה, והכל במידת ענווה שאין לתאר. כאלו שהשאירו אחריהם חותם של נצח. נצח של הטוב בהתגלמותו. ישנם אנשים טובים ויקרים שהצליחו לעזור בחייהם למאות, ואף אלפי אנשים מבלי לפזר הרבה מילים באוויר (מה שלא פשוט בדור של זמנינו). וזו הגדולה כמובן, לדעת לחזק, להוקיר ולפזר הרבה טוב לעולם, הרבה אופטימיות ושמחת חיים. מבלי לדבר יותר מדי…

ידוע המשפט הקדוש מאמרי חז"ל "גדול המלבין שיניים לחברו יותר מן המשקהו חלב"
בפירוש פשוט: החיוך שלך יכול להחיות ולשמח את האחר, הרבה יותר מכל תענוג גשמי שתעניק לו. חיוך חודר אל הנשמה, פותח את הלב לטובת המילים החמות שמשאירות בנו תובנות עמוקות לחיים. גדולים הם האנשים שזכינו להכיר, אלו שהשאירו בנו טעם טוב, טעם של עוד. הרבה עוד, מכל הטוב הזה שהיה ניכר בהם בכל פעם שזכינו לפגוש אותם.

איך בכלל אפשר לבחור את המילים הנכונות?

לעניות דעתי, כיתוב על המצבה הוא החלק הכי מרגש. אחרי שהמנוח טמון למשכבו לבית עולמים. אנו מסתכלים על מצבה ריקה, ועכשיו אנחנו צריכים לבחור כיתוב על המצבה. איך בכלל ניגשים למשימה כזו מאתגרת ומרגשת?
לא סתם הקדמנו וכתבנו את זכות האדם שהשאיר אחריו הרבה טוב. כמובן שזה מאוד מאוד לא פשוט לסכם חיים שלמים של אדם לתוך משפט כל כך קטן. אבל אם יש משהו שיכול לסגור לנו מעגל ולהאיר לנו פנים כל פעם שניגש אל המצבה. זה דווקא הכיתוב המדויק הזה שיחבר אותנו ברגע אחד לתוך עולם שלם שהמנוח השאיר אחריו.

אומרים שהאדם פועל במותו יותר מאשר בחייו, מה הכוונה? ואיך כל זה קשור לכיתוב על המצבה של המנוח?
אדם שהשאיר אחריו חותם של מעשים טובים, חינוך נפלא לכל יוצאי חלציו. הוא אדם שבמידה מסוימת אפשר להגיד שהוא עדיין לא נפטר לכאורה, כבר נסביר.

אותו אדם שנפטר ופעל בחייו רבות, יש לו דורות ממשיכים, אותם דורות ממשיכים לא יכלו לקום בלעדיי אותו האדם. הרי אמרו חז"ל: "שלושה שותפים יש ביצירת האדם: הקב"ה, אביו ואמו." אם נחשוב על זה לרגע, אותו מנוח השוכב מולנו, משאיר אחריו עשרות ולפעמים אף מאות צאצאים שאת חלקם עוד זכה להכיר ולפגוש בעודו בחיים! האם אין זה המשך החיות של האדם בעולם הזה? האם לא מדובר כאן על אדם שממשיך לכאורה את פועלו כאן?

אם הכל מתחיל בחינוך, הרי לנו דורות שלמים הפועלים בצורה נפלאה בזכות אותו האדם. אם הכל התחיל מאותו אדם, הרי שהרבה מהמעשים הטובים של דורות ההמשך – יש לו זכות וחלק בהם!

ומה זה מלמד אותנו? כמובן, להיות טובים יותר. להבין שלפנינו שוכב המנוח שכל חייו פעל בעיקר עבורנו. האין זה מן הראוי שנשתדל להיות קצת יותר טובים עבורו?

כיתוב על מצבה של המנוח צריך לסכם במשפט אחד את מפעל חייו. מבין כל התכונות הטובות ומבין כל המידות הנפלאות, עלינו להתעמק פנימה, במחשבה עמוקה, ולשלוף את המשפט שמתאר הצורה הכי טובה את מי שהקדיש לנו את חייו בצורה הכי טובה שיכולה להיות.

כיתוב על מצבה – הצוואה הרוחנית העשירה של המנוח

כמו שכבר הזכרנו מוקדם יותר. מה אדם משאיר כאן בעולם? לא נכסים ולא נדל"ן. הוא משאיר לנו את הדבר החשוב ביותר: דרך חיים. דרך להתמודד עם הניסיונות, עם האתגרים. דרך לגעת בדברים המהותיים באמת, דרך לבצע את הפעולות היום-יומיות על הצד הטוב ביותר. המנוח בצוואתו הרוחנית העשירה, משאיר לנו מדריך אמיתי לחיים. מדריך ללא אינטרסים וללא שום אגו. מדריך אמיתי, כזה שנכתב בדם, ביזע ובדמעות. ישר אל הלב. בלי משחקים.

אז עם כל המטען הרגשי הזה אנו רוצים לגשת למלאכה, לקחת רגע פסק זמן מהחיים. מהמרתון היומי שלא נפסק. אפילו לגשת רגע ולהכין לנו משקה חם. לנו על הספה, לצלול עמוק אל תוך ההיסטוריה המלאה ברגעים מיוחדים שאי אפשר לספור אפילו.
ולחשוב לרגע על האדם היקר הזה שלפני רגע עוד זכינו לשבת מולו ולשמוע אותו. לסכם קצת ובעיקר להבין, איזה משפט יסכם את צוואתו הרוחנית בדרך הטובה ביותר?

כיתוב על מצבה – צוואתו הרוחנית של המנוח.

מרגישים שאתם זקוקים לעזרה בנושא המורכב? אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר ולספר לנו על האתגר. אנו זמינים עבורכם באהבה ובסבלנות גדולה בנושא המורכב. לכל שאלה אתם מוזמנים לחייג: 03-381-8956

רוצים לספר לנו את הסיפור שלכם על אחד מיקירכם שנפטר לבית עולמו? אנו מזמינים אתכם לשתף ולפרוק. לפזר את הצוואה המיוחדת כאן באתר שלנו, בפינה מיוחדת וחדשה שנותנת מקום לכולם לשתף ולחלוק את הסיפור המיוחד של יקירכם – לחצו כאן לפרטים.

אנו מספקים שירותי חידוש שיפוץ וגינון מצבות במרחב בתי העלמין של גוש דן

(השירות ניתן על בסיס חודשי או חד פעמי)

לפרטים חייגו:
03-381-8956

או השאירו פרטים:

אם המידע הזה עזר לכם - שתפו אותו עם אחרים:

שירות מיוחד לפני אזכרה

אנו מספקים שירות חד-פעמי וללא התחייבות הכולל:

חידוש המצבה

ניקוי יסודי סביב חלקת המצבה

חידוש הצמחייה

אפשרות תיאום עם חזן

הצללה, כיסאות והגברה

ושירותים נוספים לבקשת הלקוח/ה